Інвестиції в стартапи кому і навіщо це потрібно

7-7-2020
9 мільйонів інвестицій. Визначено перші вісім стартапів, яких ...

Інвестори вивчають безліч проектів, перш ніж сформувати портфель. Від їхнього уважного погляду не повинна вислизнути жодна деталь. Розповідаємо про критерії оцінки стартапів на перший погляд і на другий. Перший: коли інвестор із сотень проектів вибирає десятки, а другий: з десятків — одиниці. Також хочемо вам порекомендувати инвестиции в бизнес

Частина 1: 10 з 100

Коли інвестор вибирає з сотень стартапів потенційно цікаві, найчастіше він задається питаннями: кому і навіщо все це треба. Оглядаючи перспективні і підходячи під портфель проекти, «ангели» спираються на 6 ключових факторів: команда, проблема клієнта або спосіб вирішення проблеми, ринок, бізнес-модель і тренди — розглянемо кожен окремо.

Команда

Ключові питання:

  • чи є у команди експертиза та досвід у бізнесі?
  • достатньо компетенцій у команди, щоб працювати над продуктом, який вона створює?

Розгорнуті відповіді на ці питання особливо важливі, коли проект використовує складну технологію.

Ще інвестор звертає увагу, наскільки компетентні і активні радники, допомагають команді. І взагалі, чи є вони. Тобто оцінюється і команда, і оточення, яке надає підтримку проекту.

Біль клієнта

Мотивація клієнта при покупці продукту — це рішення його проблеми. Продукт або послуга повинні робити життя споживача простіше: економити гроші або економити час.

У такого стартапу є перспективи зробити затребуваний продукт. Правда, бувають винятки, коли прикольний проект виїжджає на хайпи і привертає увагу користувачів, не вирішуючи при цьому ні одну з болю. Свіжі приклади Pokemon Go або Prisma: хайп пройшов, а що далі? Нічого. Погралися — і досить. Мотивація виявилася надумана. Ну ок, в Apple Watch вбудували. Після хайпи повинна залишитися користь.

Рішення

Рішення — це той самий спосіб, який допоможе розібратися з болем клієнта. Ключові фактори:

  • наскільки круте (читай «технологічне рішення,
  • наскільки воно зручне у використанні.

Тут багато залежить від команди. Точніше, від здатності розповісти про свій продукт просто і зрозуміло, акцентуючи увагу на тому, що зроблено в дійсності, тут і зараз. Презентація про далекосяжні плани, про мрії команди, які втіляться через кілька років, не вразить інвестора. Рішення має бути вже готовий або втілитися досить швидко, щоб можна було спрогнозувати економіку і початок продажів.

Ринок

  • Є ринок взагалі?
  • Якщо є, наскільки він великий?

Коли проект один на весь ринок, постають питання, наскільки дорого буде цей ринок створити і є потреба в його появі. Так сталося з Google Glass — немає ринку, немає грошей.

Якщо ринок вже існує, і на ньому є великі гравці, це завжди плюс і підтверджує, що попит на продукт все-таки є.

Бізнес-модель

Розглянувши продукт, команду і ринок, бізнес-ангел переключає увагу на бізнес-модель, щоб зрозуміти, як стартап збирається заробляти.

Команді потрібно продумати, що станеться, коли продукт буде створено: скільки він буде коштувати, де і як продавати. Економіка повинна сходитися.

Тренди

В інвестиціях як у шоу-бізнесі — є тренди, які змінюються щороку.